به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار مهر، آبان ماه سال 97 بود که فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان از آغاز به کار آزمایشی طرح سمپاد مهارتی در استان البرز، اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز صنایع کشور به نیروی کار متخصص اولویت کنونی مرکز ترویج مهارت آموزی و حرفه آموزی از طریق اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور است. با رایزنیهای صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانشآموزان سمپاد هستیم. در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری میتوانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.
مهاجرانی در عین حال با اظهار اینکه رویکردهای نوینی در حوزه مدارس متوسطه سمپاد در حال پیگیری است، ادامه داد: در دوره متوسطه اول مهارتهای دست ورزی، ارتباط اجتماعی، توجه به محیط زیست آموزش و تقویت میشود. همچنین در دوره متوسطه دوم مهارت همدلی، گفتگو و تفکر نقادانه آموزش داده میشود.
هر چند در تیرماه سال 97 نیز در گردهمایی شورای معاونین آموزش و پرورش خبر اولیه مربوط به کلید خوردن طرح سمپاد مهارتی مطرح شد و مهاجرانی در آن نشست بیان کرد: سمپاد مهارتی با همکاری معاونت آموزش متوسطه و استان البرز در سال تحصیلی آینده در استان البرز انجام خواهد شد که به دنبال بازخورد آن هستیم و در صورت موفقیت در استانهای دیگر اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر تنها در یک مدرسه، سمپاد مهارتی را خواهیم داشت.
حال به نظر میرسد این بازخوردها خوب بوده است که قرار است در آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد که تابستان برگزار میشود و ثبت نام آن آغاز شده است، در هفت استان از طریق آزمون 260 دانشآموز برای رشتههای مهارتی سمپاد پذیرش شوند.
حمید رحمانی معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: امسال در دفترچه آزمون ورودی دهم سمپاد مهارتی در استانهای یزد، خراسان رضوی، سمنان، زنجان، البرز، همدان و خوزستان در رشتههایی که در همین دفترچه اعلام شده شامل خیاطی و چهره سازی مخصوص دخترها، شبکه و نرم افزار، کامپیوتر، فتوگرافیک، گرافیک 260 دانشآموز را جذب میکنیم که بر اساس نیازسنجی استانها این رشتهها تعیین شده است.
وی ادامه داد: یکی از طرحهای دکتر مهاجرانی نیز برگزاری کلاسهای تیزهوشان در هنرستانهاست به این معنا که در برخی مناطق ظرفیت مدارس تیزهوشان کم است یا متقاضی بالا نیست و کلاسهای تیزهوشان در هنرستانهای عادی برگزار میشود و دانش آموزانی که برای این رشتهها از طریق آزمون تیزهوشان جذب شدهاند، در این کلاسها حضور خواهند داشت.
وی اضافه کرد: ما امسال استقبال جامعه و دانش آموزان را مورد سنجش قرار میدهیم و در عین حال معتقد هستیم دانش آموزان باید با مهارت تربیت شوند و به ابعاد فنی و حرفهای روی بیاورند. هنرستانهای مهارتی آغاز این مسیر است. در حال حاضر قرار است در مدارس سمپاد این رشتهها به صورت ضمیمه تشکیل شود و یا به صورت کلاسهای تیزهوشان در هنرستانهای عادی چون هنوز این ظرفیت دانش آموزی را در رشتههای مهارتی نداریم که یه مدرسه مستقل مهارتی تیزهوشان داشته باشیم.
معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در ادامه در پاسخ به این پرسش که شاید همچنان در ذهن افراد جامعه این موضوع که یک فرد تیزهوش وماً باید در دروس ریاضی و علوم سرآمد باشد و چگونه میتوان یک فرد تیزهوش در رشته خیاطی را پذیرفت، محل بحث باشد، بیان کرد: ما اتفاقاً میخواهیم همین مبنا را بشکنیم. نباید تنها به حافظه محوری آن هم در برخی دروس تکیه کنیم و باید استعدادهای مهارتی را به رسمیت بشناسیم. دست ورزی و خلاقیت در رشتهای مانند دوخت لباس توسط یک فرد تیزهوش است که در نهایت به این میانجامد که ما شاهد طراحی لباسهای متناسب با فرهنگ ایرانی و خلاقانه باشیم.
رحمانی در ادامه با بیان اینکه روش سنجش تمام پذیرفته شدگان سمپاد چه در رشتههای مهارتی و چه در رشتههای دیگر از طریق یک آزمون خواهد بود، گفت: ما روش سنجش را نمیتوانیم متنوع کنیم چرا که مثلاً دروس اختصاصی هنر و… در دوره متوسطه اول نداشتهایم که آن را مبنای سنجش قرار دهیم. نکته دیگر این است که با این روش در واقع تشویقی است برای خانوادههایی که در عین حال نمیخواهند فرزندانشان از مدارس سمپاد جدا شود اما استعداد فرزند خود را در رشته مهارتی خاصی نیز مشاهده میکنند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که طرح شهاب قرار بوده در این سالها به سمت شناسایی استعداد دانش آموزان برود که دیگر لازم نباشد بار دیگر در پایه دهم دست به سنجش برای استعداد بزنیم و این طرح چه میزان موفق بوده است، گفت: طرح شهاب طبق برنامه و جمعیت آماری دانش آموزی از سال 94 شروع شد و طبق برنامه پیش میرود. سال تحصیلی 98-99، تمام دانش آموزان پایه چهارم در کل کشور تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و ما حتی از این برنامه هم جلو هستیم و میتوانیم تمام دانش آموزان پایه هفتم و هشتم را نیز تحت پوشش بگیریم و به معنای دیگر طبق آیتمهای مشاورهای در مدارس ما سال تحصیلی آینده میتوانیم تا 90 درصد کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.
معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: اما اینکه کیفیت اجرای طرح شهاب و اصل موضوع استعدادیابی چگونه است نیاز به کار کارشناسی دارد و باید بنیاد ملی نخبگان نظارت کند که چه میزان این استعدادیابیها دارای روایی و پایایی است. اما اصل طرح شهاب هدفش همین است که از ابتدا استعداد یک دانشآموز تعقیب شود. موضوعی که برای ما اهمیت دارد این است که میخواهیم درصدی از پذیرش مدارس سمپاد را از طریق همین طرح شهاب انجام دهیم و شاید طی 7 سال آتی اگر این طرح به خوبی پیش برود نیازی به برگزاری آزمون نباشد و از همین طریق بتوان ورودیهای مدارس سمپاد را پذیرش کرد و آزمون به طور کامل حذف شود.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که در بحث طرح شهاب نقش خانوادهها در شناسایی استعداد فرزندانشان چه میزان است و چقدر روی پذیرش خانواده درباره استعدادهای مهارتی دانش آموزان کار شده است، گفت: اول اینکه وقتی خانوادهای ببیند فرزندش از طریق استعدادیابی به مدرسه سمپاد میرود و در یک رشته مهارتی تحصیل میکند حتماً استقبال میکند. در طرح شهاب ما تنها نظر معلم را نمیسنجیم بلکه هم خود سنجشی دانش آموزان را داریم و هم سوالات خاص از والدین. اتفاقاً تحقیقی انجام شده که نشان میدهد اولیا و خود دانش آموزان بهتر از معلمان و مدرسه میتوانند استعداد دانشآموز را شناسایی کنند و اعتبار نظر آنها بالاتر و به واقعیت هم نزدیک تر است.
درباره این سایت